Κυριακή 18 Αυγούστου 2013

Λαζαρίνες Αιανής


Οι "Λαζαρίνες" είναι ένα από τα παλαιότερα έθιμα που αναβιώνουν στην Αιανή αλλά και στα γύρω χωριά με διάφορες παραλλάγες.  Οι Λαζαρίνες γυναίκες που πλαισιώνουν έναν μεγάλο χόρο στην κεντρική πλατεία του χωριού.


Το έθιμο ξεκινάει την Κυριακή του φτωχολάζαρου, όταν οι λαζαρίνες αποφασίζουν που θα κάνουν κονάκι και αρχίζουν πρόβες στα λαζαριάτικα τραγούδια. Την Πέμπτη πρίν του Λαζάρου πηγαίνουν τα υλικά για τα νηστίσιμα φαγητά που θα μαγειρέψει η νοικοκυρά του κονακιού.

Ανήμερα του Λαζάρου οι Λαζαρίνες ντυμένες με τις παραδοσιακές πολύχρωμες φορεσιές, γυρνάνε στα σπίτια του χωριού λέγοντας το ανάλογο τραγούδι για το κάθε σπίτι που επισκέπτονται, παινεύοντας τους νοικοκυραίους ξεκινώντας πάντα από το σπίτι του παπά ή ξε

Το απόγευμα και συνήθως προκαθορισμένης ώρας οι λαζαρίνες συγκεντρώνονται στην πλατεία του χωριού όπου τραγουδάνε και χορεύουν τους ιδιόμορφους τοπικούς χορούς . Το έθιμο τελειώνει την Κυριακή των Βαϊων. 


1. Κάπου κίνησα να πάνου: Οι Λαζαρίνες βάσει εθιμοτυπικού ξεκινούσαν τις επισκέψεις τους από τον ναό του Αγίου Αθανασίου, εκεί τραγουδούσαν και χόρευαν τους παρακάτω στίχους :

Κάπου κίνησα να πάνου, Σαραήνα,
μου μωρ΄μαυρομάτα μου
στου σιργιάν΄(ι) στουν Αϊ-Θανάσ΄,
κρίμα Σαραήνα μ΄κρίμα
κι σταυρώνου πέντι Τούρκοι,
Σαραήνα μου μωρ΄μαυρομάτα μου
κι΄α οι πέντι Γιαν'τσαραίοι,
κάθουνταν κι μι ξιτάζουν,
Σαραήνα μου μωρ' μαυρομάτα μου
- Τι είν' τα χέρια σου βαμμέν'(α)
τα μαλλιά σ'μπουϊατισμέν'(α),
- Πάντριβα τουν αδιρφό μου,
Σαραήνα μου μωρ' μαυρομάτα μου κι είν' τα χέρια βαμμέν'(α),
τα μαλλιά μ' μπουϊατισμέν'(α).

(Γιαν'τσαραίοι: Γενίτσαροι)

2. Ήρθ' ου Λάζαρους: Το τραγουδούσαν τα κορίτσια προσχολικής ηλικίας στους δρόμους αλλά και στα σπίτια που επισκέπτονται ανήμερα της γιορτής του Λαζάρου αναγγέλοντας την αφιξή της.


Ήρθ' ου Λάζαρους, ηρθάν τα βάϊα.
- Που 'σαν Λάζαρη, που 'σαν κρυμμένος ;
- Μεσ' στου Χάντακα χαντακωμένους.
Δώσ' μοι, δώσ' μοι κρύου νιράκι
γιατ' είνα' του στόμα μου πικρό φαρμάκι.
Σήκου Λάζαρη και μην κοιμάσι,
ήρθ' η μάνα σου από την πόλη
σί'φιρι χαρτί κι κουμπουλόι.
Βάϊα,Βάϊα του Βαϊού, τρώμι ψάρια κι κουλιό
κι την άλλ' Κύριακη τρώμι του παχύ τ'αρνί.
Η κουτίτσα σας αυγά γιννάει
κ'η φουλίτσα σας δεν τα χουράει
δώσ' τι μας να τα χαρούμι
και του χρόνου πάλι να ρθούμι.

(Χάντακας : τοπωνύμιο)

- Του καλάθι μ' θέλ' αυγό κ' η τζιπούλα μ' θελ' κουκό .
Λαζαρίνα, κουκουτίνα βαλ' αυγό στην καλαθίνα.


( 1.τζιπούλα : μικρή τσέπη , 2.κουκό : φιλοδώρημα , 3.κουκουτίνα : κλωσσαριά )

Κινούσαν τις επισκέψεις τους από τον ναό του Αγίου Αθανασίου.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σας ευχαριστούμε για την επίσκεψη! Αφήστε το σχόλιο σας - θα το δείτε δημοσιευμένο μετά την έγκριση του διαχειριστή του ιστολογίου.